Vnitřní řád školní jídelny

I. Zásady provozu

Provoz školní jídelny se řídí nařízením EU č. 852/2004, o hygieně potravin v platném znění, zákonem č. 561/2004 Sb., školský zákon v platném znění, vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování v platném znění, vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných v platném znění a vyhláškou č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování v platném znění. Základní předpisy jsou k dispozici v kanceláři školní jídelny.

II. Rozsah poskytovaných služeb

Školní jídelna zabezpečuje na základě ujednání školní stravování pro žáky Základní školy, Chlumec nad Cidlinou, pro žáky Základní školy, Kosičky. Na základě uzavřených smluv poskytuje závodní stravování pro zaměstnance škol a dalších organizací. V rámci hospodářské činnosti poskytuje stravování dalším strávníkům.

Žák má právo odebrat 1 oběd denně v době pobytu ve škole. První den neplánované nepřítomnosti ve škole se považuje za pobyt ve škole.

Zaměstnancům je poskytován za sníženou úhradu 1 oběd denně, pokud vykonávají práci pro organizaci alespoň 3 hodiny denně v místě výkonu práce.

Obědem se rozumí polévka nebo předkrm, hlavní chod, nápoj, případně doplněk (salát, dezert, ovoce).

Dietní stravování se neposkytuje.

III. Práva a povinnosti žáků a zákonných zástupců, pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci

Žáci mají právo:

a) na stravování ve školní jídelně,
b) na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví ve školní jídelně,
c) na ochranu před jakoukoliv formou diskriminace a před sociálně patologickými jevy,
d) vznést připomínky a návrhy ke stravování.

Žáci jsou povinni:

a) plnit pokyny pracovníků školní jídelny v souladu s právními předpisy a Vnitřním řádem ŠJ,
b) seznámit se s Vnitřním řádem ŠJ a dodržovat daná ustanovení,
c) při výdeji stravy se prokázat identifikační kartou nebo čipem,
d) k majetku školní jídelny se chovají ohleduplně, úmyslně ho neničí,
e) chovat se tak, aby neohrozili bezpečnost a zdraví své i ostatních osob, zamezit škodě na majetku,
f) hlásit případy diskriminace a projevy sociálně patologických jevů dohledu školní jídelny.

Zákonní zástupci mají právo:

a) odebrat stravu první den neplánované nepřítomnosti žáka ve škole,
b) vznést připomínky a návrhy ke stravování prostřednictvím ředitelky školní jídelny.

Zákonní zástupci jsou povinni:

a) řádně vyplnit přihlášku ke stravování a zakoupit čip na výdej obědů,
b) včas hradit náklady na školní stravování,
c) dodržovat termín odhlašování obědů a odhlásit žáka od druhého dne nepřítomnosti ve škole.

Pravidla vzájemných vztahů mezi strávníky, zákonnými zástupci a pracovníky školy:

a) žáci, zaměstnanci školy i zákonní zástupci žáků se k sobě navzájem chovají slušně a ohleduplně,
b) pracovnice dohledu vydává žákům během výdeje obědů pokyny související s plněním Vnitřního řádu, se zajištěním bezpečnosti a dalších nezbytných organizačních opatření.

IV.Provoz školní jídelny

Prostory jídelny jsou ve dnech provozu otevřeny od 11.10 do 14.10 hodin.

Vstup osob do školní jídelny kontroluje pracovník dohledové služby. Do budovy vpouští žáky s pedagogickým doprovodem a strávníky, kteří se prokáží identifikační kartou nebo čipem. V případě zapomenutí nebo ztráty karty nebo čipu vyčká strávník příchodu pracovnice dohledu školní jídelny. Během výdeje obědů zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků pracovnice dohledu školní jídelny. Strávníci jsou povinni řídit se pokyny ředitelky jídelny, pracovnice dohledu a vedoucí kuchařky. Úraz nebo nevolnost strávníků, technické a hygienické závady se hlásí pracovnici dohledu.

Vrchní ošacení a tašky si strávníci odkládají v šatně nebo na věšáky v jídelně. Ukázněně se zařadí do fronty. K odběru oběda použijí podnos. Oběd je vydán po identifikaci strávníka kartou nebo čipem ve snímači nebo po předložení náhradní stravenky. Strávníci během konzumace oběda dodržují základní hygienická a společenská pravidla. Použité nádobí odevzdají u vyhrazeného okénka. Pokud dojde ke znečištění stolu, židle či podlahy, postarají se o nápravu. Není dovoleno vynášet z jídelny stolní nádobí.

Výdej obědů:

10.00 – výdej stravy do termonádob pro odvoz
11.10 – 11.40 hodin – cizí strávníci, zaměstnanci škol, výdej do jídlonosičů
11.40 – 14.00 hodin – žáci a zaměstnanci škol
13.50 – 14.00 hodin – po ukončení výdeje pro žáky výdej do jídlonosičů

Žáci konzumují obědy v prostorách jídelny. Pouze první den neplánované nepřítomnosti nebo v době, kdy jsou žáci povinni se vzdělávat distančním způsobem, je možný odběr oběda do jídlonosiče ve stanovenou dobu. Strávníci dbají pokynů kuchařky u výdejního okénka. Z bezpečnostních důvodů není možné plnit stravu do skleněných nádob.

Stravování žáků se zdravotním omezením je řešeno individuálně po dohodě s rodiči.

Podmínky pro zajištění školního a závodního stravování pro Základní školu, Kosičky jsou stanoveny v ujednání a ve smlouvě o zajištění stravování.

V. Přihlášky ke stravování, změny a odhlášky

Před zahájením stravování vyplní každý strávník přihlášku ke stravování, která platí po celou dobu docházky do školní jídelny. Pokud později nastane změna vyplňovaných údajů, je nutné vyplnit změnu přihlášky.

Pro odběr, odhlašování a výběr obědů slouží identifikační média:

  1. stravovací karta (prodej byl ukončen)
  2. stravovací čip, který je poskytnut strávníkovi oproti vratné záloze 115,- Kč. Čip platí po celou dobu školní docházky. Při ukončení docházky a vrácení čipu v bezvadném stavu je strávníkovi záloha vrácena.

V případě ztráty nebo poškození identifikačního média je nutné neprodleně zakoupit nové. V případě zapomenutí bude strávníkovi vydána náhradní stravenka.

Strávník má automaticky přihlášený oběd č. 1 podle stravovacích zvyklostí vyplněných na přihlášce. Pokud má zájem o oběd č. 2, je třeba si jej objednat pomocí karty v objednacím boxu v jídelně nebo na webových stránkách www.strava.cz. Možnost výběru oběda č. 2 je uzavřena a zablokována 3 kalendářní dny předem. Z provozních důvodů může být pro oběd č. 2 nastaven limit počtu porcí. Přihlašovací údaje k internetovému objednávání stravy jsou strávníkovi předány při přihlášení.

Oběd na následující dny lze odhlásit den předem do 11.00 hod těmito způsoby:

  • www.strava.cz,
  • osobně v objednacím boxu pomocí karty nebo čipu v době výdeje obědů 11.10 – 14.00 hodin,
  • telefonicky tel. 495 485 120.

Na začátku školního roku, pokud má strávník dostatek peněz na účtu, má automaticky objednané obědy od druhého dne školního vyučování.

Pokud strávník objednaný oběd neodebere, peníze a oběd mu propadnou bez náhrady.

VI.Výše a úhrada stravného

Výše stravného je stanovena předpisem ředitelky školní jídelny na základě nákupních cen potravin, výše provozních a mzdových nákladů.

Žáci hradí stravné ve výši normativu na potraviny, provozní a mzdové režijní náklady jsou hrazeny z příspěvků organizace přijatých z veřejných rozpočtů. Právo na oběd za tuto sníženou úplatu mají žáci pouze ve dnech pobytu ve škole, v době, kdy jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem a první den neplánované nepřítomnosti. Na další dny nepřítomnosti je nutné včas obědy odhlásit, jinak je čerpání dotovaného oběda neoprávněné a strávník je povinen doplatit provozní a mzdové náklady.

Zaměstnanci školní jídelny hradí stravné ve výši normativu na potraviny sníženého o příspěvek z FKSP. Důchodci – bývalí zaměstnanci školní jídelny hradí stravné ve výši normativu na potraviny.

Zaměstnanci organizací hradí stravné ve výši určené smlouvou o zajištění závodního stravování. Cizí strávníci hradí plnou cenu oběda včetně provozních a mzdových nákladů.

Stravné se platí dopředu na následující měsíc, a to následujícími způsoby:

  • bezhotovostně příkazem (jednorázovým nebo trvalým) na účet jídelny u České spořitelny s doporučenou splatností 15.dne každého měsíce,
  • v hotovosti na přepážce u České spořitelny na účet jídelny,
  • ve výjimečných případech po předchozí domluvě v hotovosti v kanceláři školní jídelny.

Účet školní jídelny: 108 579 93 29/0800. Při placení je nutné uvádět variabilní symbol přidělený školní jídelnou, který slouží k identifikaci platby.

Obědy budou automaticky objednávány do vyčerpání zaplacené částky dle stravovacích zvyklostí strávníka. Jakmile bude stav konta v nedostatečné výši, program automaticky další obědy odhlásí. Strávníkovi snímač u výdeje oznámí, že nemá zaplacený oběd.

Organizacím, jejichž zaměstnancům je poskytováno závodní stravování, jsou na konci kalendářního měsíce fakturovány náklady podle uzavřených smluv. Organizacím, pro které je zajišťováno stravování při mimořádných akcích, jsou fakturovány náklady po ukončení akce.

VII. Vyúčtování stravného

Vyúčtování stravného bude provedeno vždy při oznámení ukončení docházky a na požádání na konci školního roku. Přeplatek stravného je možné:

  • na konci školního roku automaticky převést do následujícího školního roku,
  • na základě písemné žádosti po předchozí domluvě vrátit v hotovosti nebo na účet strávníka,
  • na základě písemné žádosti po předchozí domluvě převést na konto jiného strávníka (např. sourozence, rodiče).

Přeplatek strávníka, který se již nebude stravovat, nevyzvednutý do konce kalendářního roku, bude převeden do rezervního fondu školní jídelny.

VIII. Jídelní lístek

Jídelní lístek je sestavován v souladu s vyhláškou o školním stravování a podle metodických pokynů. Je s předstihem vyvěšen na vývěsce v jídelně a na www.strava.cz.

IX. Dotazy, připomínky

Dotazy, připomínky, případné problémy řešte ihned s ředitelkou školní jídelny.

Při zahájení stravování se všichni strávníci seznámí s Vnitřním řádem školní jídelny a obdrží Informační leták. Vnitřní řád v aktuálním znění je vyvěšen na vývěsce v jídelně a je zveřejněn na webových stránkách školní jídelny www.jidelnachlumec.cz.

Tento Vnitřní řád školní jídelny nabývá účinnosti 1.9.2021 a nahrazuje v plném rozsahu Vnitřní řád ze dne 13.8.2019.

26.8.2021

Zdenka Macháčková – ředitelka ŠJ